شی گرایی در جاوا

شی گرایی در جاوا (Object Oriented)

در این جلسه به آموزش شی گرایی در جاوا میپردازیم. این آموزش پیش نیاز خاصی ندارد.

شی گرایی

همه چیز در مورد اشیا است. هماطور که اشیا در دنیای واقعی رفتار میکنند، در دنیای نرم افزار نیز همانگونه اند. اشیا در یک برنامه تقریبا همه کار را انجام میدهند. به عنوان مثال ماشین ها شتاب میگیرند یا انسان ها راه میروند(انسان نیز یک شی است) یا هواپیماها پرواز میکنند و ماهی ها شنا میکنند. به طور مشابه ما در نرم افزار نیز ما اشیایی میسازیم که رفتاری خاص را انجام میدهند. و ما از آن برنامه انتظار داریم که رفتارهای اشیا را انجام دهند(راه رفتن، پرواز کردن …). پس موقعی که  نرم افزار ما اجرا میشود اشیا ما به وجود می آیند.

 

مثال شی گرایی در جاوا

قبل از اینکه وارد کدزنی شی گرایی در جاوا شویم مثالی میزنیم و سپس آن را وارد کد خواهیم کرد. ما همه یک انسان هستیم و هر کدام از ما یک سزی ویژگیهای رفتاری(behavior) خاص خود را داریم. اگر ما فرض کنیم که زمین یک نرم افزار است انسان و اشیا دیگر را میتوان یک شی درون این نرم افزار تعریف کرد. هر کدام از اشیا عملیات های(action) خاص خود را انجام میدهند.

کد شی گرایی در جاوا

برای ساخت شی انسان در نرم افزار زمین(فرض کردیم میخواهیم برای زمین نرم افزاری بنویسیم) باید یک کلاس نوشت. سپس میتوانیم با استفاده از کلاس هر تعداد شی که میخواهیم بسازیم.

public class Human {

}

کلاس، شامل دستوراتی است برای اینکه اشیا چگونه ساخته شوند یا چگونه رفتار(behave) کنند یا به تعبیری دیگر کلاس یک توصیف یا طراحی از شی است. حال ما کلاس Human را ساختیم. حال خصوصیات یک انسان را در کلاس Human تعریف میکنیم.

public class Human {

     String Name;

     int age;

     String Height;

}

ما برای انسان سه ویژگی را در نظر گرفتیم. اول نام دوم سن و سوم قد است.به این متغییر ها در جاوا ویژگی یا Attribute میگویند. حال ما میخواهیم انسان که ساختیم حرکت کند یا حرف بزند. برای پیاده سازی این رفتار ها ما از متد استفاده میکنیم.

public class Human {

     String Name;

     int age;

     String Height;

     public void Speak(){

          System.out.println(“my Name is “+ Name);

          System.out.println(“i am “+ age+” year old”);

          System.out.println(“my height is “+ Height +”meter”);

     }

     public void eat(){

          System.out.println(“eating……”);

     }

     public void walking(){

          System.out.println(“walking……”);

     }

}

 

در کد بالا ما ۳ متد تعریف کردیم که به ترتیب نمایانگر حرف زدن، خوردن و راه رفتن شی انسان است.حال نوبت به ساخت یک انسان است که در کد main این کار را خواهیم کرد(توجه کنید که گفتیم کلاس فقط توصیفی از شی است و با نوشتن کلاس شی ساخته نمیشود بلکه ویژگی های شی بیان میشود که بعد بتوان از آن یک شی ساخت).

تست برنامه شی گرایی در جاوا

برای تست کد شی گرایی در جاوا، کد main زیر را بزنید:

public class Earth {

     /**

      * @param args

      */

     public static void main(String[] args) {

          Human jack = new Human();

          jack.Name = “Jack”;

          jack.age = 22;

          jack.Height = “1.8”;

          jack.Speak();

          jack.eat();

          jack.walking();

     }

}

همانطور که در کد شی گرایی در جاوا میبینید ما برای ساخت یک شی یک متغییر به نام jack ساختیم و new کردیم. وقتی کلید واژه new را استفاده کنیم یعنی شی ما ساخته شده است. سپس نام و سن و قد شی را مشخص کردیم. در آخر نیز شی jack متدهای speak و walking و eat خود را صدا میزند!!!

خروچی برنامه به صورت زیر است:

my Name is Jack

i am 22 year old

my height is 1.8meter

eating……

walking……

 

منابع بیشتر:

لینک

لینک

 

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *